Sme priekopníci v poistení zodpovednosti skippera / článok v OCEAN 7


autor: Wolfgang Gemünd
Zakladateľ a generálny riaditeľ Yacht-Pool, Dr. Friedrich Schöchl, v rozhovore pre Ocean7 osobne hovorí, ako sa to všetko začalo a čo viedlo k medzinárodnému úspechu.
Dr. Schöchl, ste tvorcom komplexného poistenia s pokrytím všetkých rizík, poistenia zodpovednosti skippera lode, poistenia chartrového depozitu a mnohých ďalších koncepcií krytia osobitných rizík skipperov lodí. A už niekoľko rokov je označenie „Checked & Trusted“ od Yacht-Pool vnímaná mnohými chartrovými agentúrami a chartrovými operátormi. Aká správa je s ňou spojená, ako ju môže prenajímateľ lode chápať?
Friedrich Schöchl: Okrem veľmi vážneho pozadia existuje aj nezabudnuteľný príbeh. Bolo to pred 25 rokmi, keď známa chartrová spoločnosť náhle skrachovala zo dňa na deň. Zistil som, že tisíce skipperov o tom nevedelo, pretože boli bez poistenia zodpovednosti a pretože chartrová spoločnosť nezaplatila poistné, ktoré malo byť dávno zaplatené. Bohužiaľ, stovky skipperov a členov posádky, ktorí ešte charter nezačali, vtedy stratili svoje depozity.
Tento prípad nebol ojedinelý a je len jedným z príkladov, prečo sa nemôže skipper spoliehať na skutočnosť, že jeho neobmedzenú osobnú zodpovednosť pokrýva poisťovateľ chartrovej spoločnosti. Tento prípad bol dôvodom rozvoja poistenia zodpovednosti skippera a druhým zdrojom poznatkov, že zálohové platby za charter sa často vyplácajú v dobrej viere pol roka alebo viac pred plavbou a bez najmenšej znalosti o spoľahlivosti chartrovej agentúry alebo spoločnosti – ktoré v prípade bankrotu strkajú hlavy do piesku.
Toto riziko je pre skipperov v súčasnosti väčšie ako kedykoľvek predtým: Chartrové „spoločnosti“ pozostávajúce z jedného človeka sa objavujú všade, rýchlo sa vytvárajú farebné webové stránky s mnohými prísľubmi a možno aj tí, ktorí sa v posledných rokoch pohybovali na chartrovom trhu, sa zrazu môžu stratiť vo „vírivke“ Corona krízy. Riziko, ktoré nájomca nemôže žiadnym spôsobom predvídať! Preto som v tomto čase vypracoval „Yacht Pool Security certifikát“.
Ako je známe, námorníci sú viazaní tradíciou. Ako v tomto čase prijali tieto inovácie?
Skepticky a váhavo. A to bolo pochopiteľné, pretože som prišiel na riešenie problému, ale s výnimkou tých, ktorých sa uvedený príklad priamo týka, zvyšné tisícky skipperov a ešte väčší počet námorníkov netušili o existujúcom probléme a súvisiacich rizikách. Ak potom prídete s riešením problému, ale de facto celý trh tieto problémy vôbec nevníma a cíti, že s tým nie je žiadny problém, rýchlo sa stanete osamelým volajúcim v púšti.
Trvalo to roky a iba kvôli dramatickým uverejneným prípadom zodpovednosti sa postupne objavilo povedomie o probléme a následne poistenie zodpovednosti skippera. Aj keď sa dnes – po 25 rokoch – poistenie zodpovednosti skippera pre väčšinu skipperov stalo samozrejmosťou, mnoho z nich si vôbec neuvedomuje skutočný rozsah svojej osobnej zodpovednosti.
Strata depozitu je ďalšou témou a pravdepodobne viedla k pomerne silnému povedomiu o probléme, najmä v súčasnej situácii …
Áno, ako už bolo spomenuté, tento všeobecný problém vždy existoval. V 90. rokoch 20. storočia sa preto pre cestovné kancelárie zaviedlo povinné poistenie cestovných balíkov. V prípade individuálnych zájazdov a nájomných zmlúv, ako je to v prípade charteru, stále neexistuje povinnosť ochrany pred bankrotom – veľké množstvo nájomcov o tom nevie! Riziko straty depozitu však bolo a je rovnaké pre skippera a jeho posádku.
Z tohto dôvodu som na začiatku 21. storočia vyvinul „Yacht-Pool Security certifikát“, ktorý vychádzal z bezpečnostného osvedčenia prevádzkovateľov zájazdov, ale bol zásadne odlišný. Pretože došlo k zásadnému rozdielu v bezpečnostnom certifikáte pre zájazdy s mimoriadnym významom pre prenajímateľov a celé odvetvie: Bezpečnostné certifikáty sme nevydali paušálne, ale iba pre chartrové spoločnosti, ktoré boli ochotné zverejniť svoju hospodársku situáciu a samy o sebe musia byť neustále kontrolované každoročným predkladaním svojich súvah. To výrazne znížilo riziko bankrotu pre nás a našich zákazníkov. Ale úplne tomu nezabránilo – s bankrotom spoločnosti BluBalu sme dostali prvú lekciu.
Viac ako 700 chartrových posádok prišlo o peniaze, ale mohli si vydýchnuť, keď zistili, že sú chránení „Yacht-Pool Security certifikátom“. Celková škoda, ktorú sme obetiam zaplatili do dvoch týždňov, bola tesne pod miliónom eur. Keď sme sa poučili z tejto škody, výrazne sme sprísnili naše požiadavky na úverovú spôsobilosť a obmedzili výber spoločností pre túto záruku, ktoré sme prevzali pre prenajímateľov, na príkladné spoločnosti.
Logo „Yacht-Pool Payment Guarantee“, ktoré bolo v tom čase známe, v posledných rokoch muselo uvoľniť cestu novému logu „Checked & Trusted“. Kde je rozdiel?
Táto pečať kvality bola vytvorená z veľmi zábavnej časti tohto príbehu, ale nakoniec s veľmi vážnymi dôsledkami. Pred niekoľkými rokmi som dostal hovor od rozhnevaného zákazníka, ktorý naliehavo chcel hovoriť s šéfom osobne a bol som rozhorčene informovaný, že bol veľmi nespokojný s Yacht-Pool a určite by uzavrel svoje ďalšie poistenie s konkurenciou. Keď som sa opýtal, čo sme vlastne urobili zle, sťažoval sa, že loď, ktorú prevzal v Karibiku, bola taká špinavá, akú by od chartrovej spoločnosti, ktorá má zaručené logo Yacht Pool, nečakal. Pomaly som pochopil – a odpovedal som mu, že sa cítim veľmi poctený tým, že verí, že dokážeme udržať lode čisté po celom svete. Ale nesľúbili sme to, ani to nedokážeme.
Vnútorne sme sa smiali na tejto zábavnej udalosti, ale potom prišlo na vážne myšlienky. Čo nám tento zákazník vlastne povedal? Jednoducho nám povedal, čo má v hlave. Zaznamenali sme si: toto je náš obraz, toto je očakávanie, ktoré si tento skipper spojí s názvom Yacht-Pool! A ak si to takto myslí jeden skipper, dá sa predpokladať, že si to budú myslieť aj ostatní! Potom nám už nebolo do smiechu, ale museli sme premýšľať o tom, ako žiť podľa tohto obrazu.
Výsledkom je, že sme zvýšili naše požiadavky na spoločnosti, ktoré chceli ukázať naše logo ďaleko za hranicou úverovej kontroly. Okrem primeraného úverového ratingu teraz sledujeme a hodnotíme rovnako celú škálu služieb a obchodného správania. Tieto zahŕňajú napr. problémy s depozitmi alebo s dobrým úmyslom pri zmene rezervácie v súčasnej situácii a všeobecne so stavom lodí a – ako to všetko začalo – aj „čistote“ lodí. Dôraz na hygienické opatrenia je teraz dôsledkom súčasnej situácie.
S týmto vedomím sme tiež zmenili vzhľad a posolstvo tejto rozšírenej pečate kvality s našim certifikovaným partnerom „Checked & Trusted“, ktorý sa z uvedených dôvodov vyvinul v posledných rokoch na dôležitú pomoc pri orientácii pre veliteľov lodí.
Určite ste si všimli, že na trhu existujú ďalšie podobné pečate?
Áno, samozrejme, že to tak je. Úsilie konkurentov však zdôrazňuje naše nápady! Nemyslím si, že v oblasti ochrany zákazníkov v chartrovej oblasti existujú inovácie, ktoré sme ešte nevyvinuli. Skoro všetky naše inovácie, ktoré sme navrhli a uviedli na trh v oblasti jácht a chartrových služieb, sa skopírovali skôr alebo neskôr.
Pokiaľ však ide o našu pečať kvality, nepoznám nikoho, kto rovnako ako my robí každý rok komplexnú prácu pri získavaní ekonomických údajov od domácich a zahraničných chartrových spoločností – a nebojí sa venovať čas na ich preskúmanie a hodnotenie. Pretože prenos týchto údajov je mimoriadne citlivý, je nevyhnutným predpokladom vynikajúci vzťah dôvery. Preto som si istý, že tieto údaje by sa nemali dať do rúk každému.